tiistai 6. joulukuuta 2016

Liiketoiminnan kehittäminen käyttäjäanalyysin avulla

Blogien ja verkkosivujen käyttäjäliikennettä on helppo seurata erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Omaan blogiini latasin Google Analytics-palvelun, joka kertoo minulle esimerkiksi sivuston kävijämäärän tiettynä ajanjaksona tai yleisesti, mistä maasta sivusto on tutkailtu ja kuinka paljon, sekä sivut joiden kautta vierailijat ovat löytäneet blogiini. Käytän tässä artikkelissa tietolähteenä oman blogini käyttäjätietoja, sekä Google Analytics-työkalun verkkosivuja.

Kävijäanalyysia koko blogin olemassaoloajalta
Omaa blogiani on katseltu viimeisen kuukauden aikana 92 kertaa, 87 näistä vierailuista on tullut Suomesta, 84% on ollut Chrome-selaimen käyttäjiä, 53% on valinnut käyttöjärjestelmäkseen Windowsin ja useimmiten blogiini johtanut verkkosivu on reppu.lamk.fi. Tämä kertoo minulle blogini keskivertokäyttäjästä. Tiedän myös mihin aikaan päivästä sivuani katsellaan useimmiten, ja onko blogipostauksiani jaettu sosiaalisen median sivustoilla.

Jos olisin liiketoimintaa harjoittavan verkkosivun omistaja, jonka tuotteiden tai palvelujen suurin käyttäjäkunta ja kohderyhmä olisi tuo keskivertokäyttäjäni, voisin päätellä että brändini tavoittaa juuri oikeat ihmiset. Tietenkin tavoitteena olisi vielä nostaa optimaalisimpien asiakasryhmien vierailut mahdollisimman lähelle 100% jotta todennäikösyys vierailijasta asiakkaaksi kehittymiseen lisääntyisi. Useammin vierailuihin johtaneet verkkosivut ovat hyvä kanava tähän. Näkyvyyttä ja tietoisuutta lisäämällä oikeissa kohteissa tuottoisien vierailujen määrän tulisi loogisen ajattelun mukaan nousta. Kotimaisen yrityksen, jonka sivustolla on säännöllisesti vierailijoita ulkomailta kannattaa harkita englanninkielisen vaihtoehdon luomista verkkosivulleen. Sosiaalisen median hyödyntäminen on nykypäivänä tärkeää yrityksille ja käyttäjäanalyysin tekeminen kertoo myös sen mitkä ovat markkinointia varten oikeita sivustoja.

Blogin kävijämääriä viime päivinä
Jos tavoitteenani olisi lisätä blogin kävijämääriä, tutkisin analytiikkatyökalun avulla samankaltaisia asioita. Lisäisin blogini näkyvyyttä sen kaltaisilla sivuistoilla, joilta ihmiset ovat minut useimmiten löytäneet. Lisäisin blogikirjoitusten määrää sellaisista aiheista joilla on eniten lukijoita. Jos minulla olisi huomattavasti vierailijoita ulkomailta, huomioisin heidät varmasti saadakseni heistä säännöllisiä lukijoita. Pitäisin huolta että blogiani olisi helppo käyttää kaikilla selaimilla ja se tavoittaisi ainakin toivomani kohderyhmät. Google Analytics-työkalu on vaivaton ja ilmainen käyttää, ja sen avulla on helppoa luoda strategia blogin kävijämäärien lisäämiseksi tai verkkosivujen kehittämiseksi. Tulokset voivat olla yllättäviä tai avata uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti